1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

چگونه یک آشپزخانه صنعتی کوچک طراحی کنیم

یک آشپزخانه صنعتی با طراحی خوب برای تهیه غذای کارآمد، ایمن و سودآور ضروری است. با این حال، برای طراحی یک آشپزخانه صنعتی کوچک باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. سرآشپر، آشپز و پرسنل آشپزخانه از یک آشپزخانه صنعتی که با رعایت ارگونومی طراحی شده قدردانی می کنند. هرچه مراحل کمتری برای انجام یک کار لازم باشد بهتراست. برنامه ریزی دقیق و مدون در طراحی آشپزخانه باعث صرفه جویی در هزینه و زمان در طول مراحل ساخت و افزایش سودآوری در طول عمر آشپزخانه می شود. طراحی آشپزخانه صنعتی با توجه به نیاز فضا، تجهیزات و بودجه تعیین می شود.

مواردی که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید در نظر بگیریم شامل موارد زیر می باشد.

لیست غذاهایی که قصد دارید آماده کنید: یک لیست یا منوی دقیق از همه غذاهایی که قصد دارید در آشپزخانه صنعتی آماده کنید تهیه کنید. روش نگهداری و تهیه غذا را به تفصیل شرح دهید. این یکی از مهمترین مراحل در برنامه ریزی آشپزخانه صنعتی است و باید قبل از انتخاب فضا یا تجهیزات انجام شود. تا زمانی که در مورد غذاهایی که آماده می کنید تصمیم نگرفته اید، نمی دانید به چه وسایلی نیاز خواهید داشت. همه موارد منو را که ممکن است بخواهید در آینده اضافه کنید، قرار دهید. (اگر بعداً بخواهید سوپ، سالاد، اقلام سرخ کرده یا پیتزا اضافه کنید، یک آشپزخانه صنعتی کوچک که به عنوان نانوایی یا ساندویچ فروشی تأیید شده است، الزامات بهداشتی را برآورده نمی کند) برنامه ریزی دقیق از تغییرات پرهزینه در تجهیزات یا ساخت و ساز جلوگیری می کند.

لیست تجهیزات مورد نیاز: یک لیست کامل (شامل اندازه گیری های دقیق) از کلیه تجهیزات مورد نیاز برای تهیه غذا، سرد کردن، نمایش و ذخیره سازی تهیه کنید. هر یک از تجهیزات باید الزامات کد بهداشتی تجاری را برآورده کند. تعیین کنید که آیا به واحد تبرید یا تجهیزات سردخانه مستقل نیاز دارید. اندازه و میزان تجهیزات، به علاوه سطح پیشخوان تهیه غذا، میزان فضای مورد نیاز در آشپزخانه صنعتی شما را تعیین می کند.

مکان را انتخاب کنید: مکان آشپزخانه صنعتی کوچک خود را انتخاب کنید. تعیین کنید که آیا ساختمان جدیدی می سازید یا فضای تجاری موجود را بازسازی می کنید. با کمیسیون منطقه بندی محلی خود تماس بگیرید تا مشخص شود آیا مشاغل تجاری جدید شما با محدودیت های منطقه بندی مطابقت دارد یا خیر.

فضای خود را برنامه ریزی کنید: اگر در حال بازسازی ساختمان موجود هستید اندازه فضا را دقیقا اندازه گیری کنید. پنجره های موجود، درهای ورودی، پریزهای برق، خطوط لوله کشی و تخلیه کف را یادداشت کنید. یک طرح از فضای موجود تهیه کنید و از مواد کفپوش فعلی، سطح دیوار و سقف و تمام دریچه های گرمایش، خروجی یا تهویه مطبوع یادداشت برداری کنید. برای یک ساختمان جدید، یک طرح از ابعاد و ویژگیهای خاص ساختمان پیشنهادی بکشید.

نحوه استفاده از فضا را برنامه ریزی کنید: نحوه استفاده از فضا در آشپزخانه صنعتی خود را برنامه ریزی کنید. ارگونومی در طراحی فضای آشپزخانه در نظر گرفته شده است. آشپزخانه های صنعتی باید برای حداکثر ایمنی و کارایی طراحی شوند. اطمینان حاصل کنید که هنگام حمل وسایل حجیم فضای زیادی برای حرکت آزادانه وجود دارد. اگر کارکنان مجبور نباشند زمان و حرکت اضافی برای انجام یک کار تلف کنند کارایی افزایش می یابد و خستگی و آسیب های محل کار کاهش می یابد.

کدهای ایمنی و بهداشت محلی: با بازرس منطقه خود تماس بگیرید و برای بررسی برنامه های اولیه خود وقت بگیرید. کدهای بهداشتی و آتش نشانی باید رعایت شود. ممکن است برای برآوردن الزامات فضا نیاز به بازسازی داشته باشد. مقررات تعیین می کند که یک منطقه آماده سازی غذا باید از سینک ها و زباله ها دور باشد، نصب دریچه ها و چربی گیرها، اندازه و ظرفیت دمای مخازن آب گرم و طراحی و محل ذخیره سازی مواد غذایی باید مدنظر قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که قبل از طراحی فضای آشپزخانه صنعتی، یک نسخه چاپی از همه قوانین و مقررات دریافت کرده اید. مقررات بسته به مکان، اندازه آشپزخانه و تعداد مشتریان متفاوت می باشد.  

نقشه های حرفه ای طراحی شده: از خدمات معمار حرفه ای برای طراحی آشپزخانه صنعتی استفاده کنید و کلیه قوانین مربوط به بخش ساختمان و بهداشت را اعمال کنید. قبل از خرید تجهیزات یا شروع ساخت و ساز یا بازسازی، نقشه ها دقیق باید مورد بازبینی قرار گرفته و به طور رسمی توسط اداره بهداشت و بازرس آتش نشانی تأیید شود. نقشه ها باید شامل طرح های سیم کشی برق، نقشه های نصب تجهیزات اطفاء حریق، مسیرهای دسترسی اضطراری و معلولیت، برنامه های لوله کشی و نصب برق و لیست کامل کلیه مصالح ساختمانی باشد.

هشدار: کلیه مجوزهای مورد نیاز برای کار آشپزخانه صنعتی را مرور کنید. قوانین و مقررات بر اساس موقعیت جغرافیایی متفاوت است. درک کامل کلیه الزامات بخش های بهداشت و آتش نشانی می تواند از تغییرات پرهزینه در نقشه ها یا بازسازی ساختمان جلوگیری کند. 

در مقالات بعدی با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *