1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

دستورالعمل های ایمنی رستورانها

با وجود تعداد زیادی رستوران که تقریباً در هر جامعه ای یافت می شود، رستوران داری یک تجارت بسیار دشوار است. یک رستوران دار موفق باید یک مشتری ثابت و با انگیزه را جذب و نگه دارد. در حالی که طیف وسیعی از مقررات و دستورالعمل های مربوط به ایمنی تقریباً مشابه هستند ولی قوانین در حوزه های قضایی کمی متفاوت خواهد بود. این دستورالعمل ها همچنین یکسری قوانین حمایتی را برای کارمندان و مشتریان ارائه می دهد.

خطرات کارکنان: رستوران ها ذاتاً مکان های خطرناکی برای کار هستند. کارکنان آشپزخانه روزهای خود را در محاصره شعله های باز و سطوح داغ می گذرانند و با مجموعه ای از ابزارهای لبه تیز و تجهیزات خطرناک کار می کنند. مایعات، چربی و ضایعات غذا که اغلب بر روی زمین ریخته می شود و این امر باعث ایجاد سطوح لغزنده و خطرناک برای کارکنان آشپزخانه می شوند. لوازم نظافت رستوران ها در تماس با مواد شیمیایی قوی هستند که در صورت عدم استفاده صحیح می توانند خورنده یا سمی باشند. این کار همچنین اغلب شامل بلند کردن تجهیزات سنگین است. کار کردن در ساعتهای طولانی و تا دیروقت در این صنعت باعث خستگی پرسنل و همچنین می تواند منجر به آسیب های جسمی و روحی آنان شود.

دستورالعمل های محل کار: استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی قوانین مختلفی را برای رستوران ها وضع کرده است. این امر خواستار تمیز و منظم بودن محل کار، نگهداری اصولی تجهیزات و ذخیره سازی ایمن مواد غذایی می باشد. کفها باید مرتباً تمیز شوند و یا از مواد غیر چرب ساخته شوند یا با تشک های غیر چرم محافظت شوند. مواد سمی باید با خیال راحت ذخیره شوند و کارکنانی که با آنها کار می کنند باید به دستورالعملهای آموزشی ایمنی مواد و تجهیزات دسترسی داشته باشند.

طراحی و تدارکات: آشپزخانه رستوران ها و فضاهای آماده سازی اغلب کوچک و تنگ است زیرا بیشتر فضای کف باید به ناهار خوری اختصاص داده شود. حتی فضاهای کوچک باید با استانداردهای محلی خاص مطابقت داشته باشند. خروجی ها و راه های خروج از آتش باید همیشه روشن و قابل دسترسی باشد. فن های تهویه و خروجی باید با الزامات منطقه بندی محلی مطابقت داشته باشند تا از درجه حرارت مناسب و کیفیت هوا اطمینان حاصل شود. برای حفظ کیفیت، مناطق ذخیره سازی خشک باید دور از منابع گرما و رطوبت قرار گیرند. برای عدم فساد مواد غذایی و دوری ازحشرات موذی، اقلام غذایی باید بالاتر از سطح زمین در قفسه بندی یا سکوها نگهداری شوند.

جلوگیری از آلودگی: مواد غذایی ممکن است با تعدادی از مواد آلوده شوند که نشان دهنده خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی است. شوینده ها یک خطر شیمیایی رایج محسوب می شوند. نمی توان آنها را در نزدیکی مناطق آماده سازی غذا نگهداری کرد تا خطر پاشیدن باعث آلودگی تصادفی شود. خطرات فیزیکی شامل خطرات مانند خلال دندان، خرده شیشه یا سایر اجسام خارجی در غذا است. مناطق آماده سازی غذا نباید در زیر راه پله ها و راهروها قرار گیرد تا بتوان خطر فیزیکی را به حداقل رساند. خطرات بیولوژیکی شامل میکروارگانیسم های مختلفی است که باعث بیماری های منتقله از طریق غذا می شوند و در درجه اول با رعایت بهداشت و کنترل دما مقابله می کنند.

جابجایی ایمن مواد غذایی: استفاده ایمن از مواد غذایی بر چند اصل اساسی استوار است. اولین مورد نظافت و بهداشت است. قبل از اینکه آشپزها غذا را کنترل کنند، قسمت های آماده سازی و ظروف باید تمیز و ضد عفونی شوند و آشپزها باید دست های خود را کاملاً بشویند. هر محل کار باید مجهز به ایستگاه مناسب شستشوی دست باشد و برخی از ایستگاههای غذایی نیاز به استفاده از دستکش استریل دارند. ظروف و سطوحی که برای غذاهای پرخطر مانند گوشت خام یا مرغ استفاده می شود هرگز نباید برای میوه ها یا سبزیجات خام استفاده شود. در صورت امکان، کنار گذاشتن مناطق آماده سازی یا ظروف برای هر نوع محتاطانه است.

زمان و دما: خطر بیماری های منتقله از طریق غذا در درجه اول از طریق زمان و دما کنترل می شود. باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها در اکثر غذاها وجود دارند اما برای تکثیر و تهدید نیاز به زمان و شرایط مطلوب دارند. وقتی غذا در دمای زیر 40 درجه فارنهایت سرد می شود، فعالیت باکتری ها به طور چشمگیری کاهش می یابد. همین امر در دمای بالاتر از 140 درجه فارنهایت نیز رخ می دهد. منطقه بین این درجه حرارت، جایی که باکتری ها می توانند شکوفا شوند، به عنوان “منطقه خطرناک” ایمنی غذا نامیده می شود. رستوران دارها باید نحوه مدیریت غذای خود را اداره کنند تا غذاها تا حد امکان زمان کمی را در منطقه خطر بگذرانند تا خطر بیماری های ناشی از غذا به حداقل برسد. 

در مقالات بعدی با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *