1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

آنچه در راه اندازی آشپزخانه های صنعتی باید بدانید

در این مقاله می خواهیم به بررسی موارد ضروری در حفظ نکات بهداشتی و ایمنی در هتل ها و رستورانها بپردازیم. اماکن در هتل و رستورانها شامل ساختمانها و اتاقهایی است که در تهیه و نگهداری غذا دخیل هستند. آنها باید تمیز و در شرایط مطلوبی نگهداری شوند و در طراحی باید فضای مناسب برای کار و حفظ بهداشت رعایت شود و از تجمع خاک و کپک جلوگیری شود و شرایط مناسب برای نگهداری مواد غذایی فراهم شود. این اماکن شامل دستشویی برای کارکنان، تهویه در آشپزخانه و توالت، روشنایی، زهکشی آشپزخانه و توالت، امکاناتی برای کارکنان جهت تعویض لباس، محلهایی جهت ذخیره مواد شیمیایی تمیز کننده، مواد ضد عفونی کننده و سایر مواد شیمیایی می باشد.

طراحی مناطق تهیه غذا در رستوران ها

طراحی مناطق آماده سازی غذا باید اقدامات و فرایندهای بهداشتی مناسب را فراهم کند. قانون ایمنی غذا الزامات خاصی برای مناطق آماده سازی غذا دارد. کفپوش ها باید از ماده ای ساخته شوند که به راحتی تمیز شوند و در هنگام راه رفتن ایمن باشند و حداقل صدا را ایجاد کنند. دیوارها باید از مواد ضد نفوذ و با دوام ساخته شوند که قابل شستشو بوده و نگهداری و تمیز نمودن آنها آسان باشد. سقف ها و اتصالات سقفی باید طوری طراحی شوند که از تجمع خاک جلوگیری کنند. درها باید تمیز شوند و از مواد غیر جاذب ساخته شوند. سطوح باید از مواد صاف، قابل شستشو، غیر سمی، مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده و در شرایط خوبی نگهداری شوند. امکانات شستشوی تجهیزات و ظروف و آب سرد و گرم فراهم باشد.

تجهیزات غذایی مورد استفاده در آشپزخانه های صنعتی

تمام وسایلی که با غذا تماس می گیرند باید از مواد مناسب ساخته شده و در شرایط مناسب نگهداری شوند، به طور موثر تمیز شوند و به طور مناسب نصب شوند تا بتوانند اطراف آن را تمیز کنند.

تأمین آب

آبی که برای مواد غذایی و به منظور تمیز کردن، گرم کردن، بخار دادن، خنک کردن استفاده می شود باید از کیفیت نوشیدن برخوردار باشد. یخی که ممکن است با غذا یا نوشیدنی تماس پیدا کند باید با آب آشامیدنی ساخته شود و باید به صورت بهداشتی تولید و ذخیره شود. بخار تماس با غذا نباید حاوی آلاینده­ هایی باشد که می تواند بر ایمنی غذا تأثیر منفی بگذارد. آبی که برای اهداف غیر غذایی مانند کنترل آتش، گرمایش و یخچال استفاده می شود، باید در سیستم های جداگانه نگهداری شود تا نتواند مواد غذایی، نوشیدنی، سطوح یا تجهیزات را آلوده کند.

بهداشت کارکنان هتل و رستوران

کارکنانی که در مناطق نگهداری مواد غذایی کار می کنند باید بهداشت شخصی خود را رعایت کنند و از اقدامات و عواملی که می توانند باعث آلودگی غذا و آلودگی متقابل شوند، آگاه باشند.

غذا

تمام مواد اولیه مورد استفاده و هر ماده ای که در فرآوری محصولات استفاده می شود باید ایمن باشد و آلوده به مواردی نباشد که محصول نهایی برای مصرف انسان نامناسب باشد. سیستم های ذخیره سازی، پردازش و توزیع باید مواد غذایی را از آلودگی محافظت کنند که آیا این ماده غذایی برای سلامتی مضر است یا برای خوردن نامناسب می شود. این شامل کنترل آفات و انجام فرایندها و روشهایی است که سطح باکتریها را در معیارهای مشخص محدود می کند.

زباله­ های مواد غذایی

ضایعات مواد غذایی باید در اسرع وقت از ناحیه تهیه غذا خارج شده و در ظروفی نگهداری شوند که برای کار با خدمات دفع زباله مناسب هستند. ظروف باید به گونه ای طراحی شوند که به راحتی تمیز شوند، از آلودگی جلوگیری کنند، از دسترسی به آفات جلوگیری کنند و در شرایط خوبی نگهداری شوند. دفع مواد زائد نیز باید مطابق با بهداشت و مقررات زیست محیطی باشد.

آموزش کارکنان

کارکنان که به غذا می پردازند باید در زمینه بهداشت مواد غذایی آموزش دیده یا آموزش ببینند تا آنها درک لازم از کار خود را داشته باشند.

حمل و نقل

وسایل نقلیه و ظروف مورد استفاده برای حمل و نقل مواد غذایی باید دارای استانداردهای بهداشتی، شرایط مناسب، محافظت در برابر آلودگی و نگهداری در دمای مناسب باشند. آنها باید تمیز و در شرایط مناسب نگهداری شوند.

کنترل آفات

باید اقدامات کافی برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی به آفات در محل نگهداری و آماده سازی وجود داشته باشد که این شامل طراحی و نگهداری محلهای در ساختمان برای جلوگیری از دسترسی مواد غذایی به آفات می باشد. اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از دسترسی به نشت مواد غذایی و مواد زائد که باعث جذب آفات و زنده ماندن آنها در محیط غذایی می شود. مشاغل کوچک به احتمال زیاد حیوانات خانگی در ساختمان دارند، به همین دلیل باید تدابیری برای جلوگیری از آلودگی غذا توسط حیوانات خانگی نیز در نظر گرفته شود. در مقالات بعدی با ما همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *