1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

نکاتی بهداشتی  در آشپزخانه های صنعتی

تمام قسمت های تهیه و نگهداری غذا باید به راحتی قابل تمیز کردن باشند.

آشپزخانه همانند اتاق عمل می ماند زیرا همان طور که دکتر در اتاق عمل با بدن بیمار سر و کار دارد، آشپز نیز در آشپزخانه با بدن میهمان سر و کار دارد.

کابینت ها و وسایل ثابت آشپزخانه روی دیوار یا کف، محکم نصب و درزگیری شوند. (یا در صورت ایجاد فاصله از کف حداقل 10 سانتی متر فاصله در نظر گرفته شود)

وسایل آشپزخانه ای که 5-2/5 سانت بالاتر از سطح یا حدود 5/0 سانتی متر از دیوار نصب می شوند، تمیز نگه داشتن اطراف آن خیلی مشکل بوده و پیوسته فصای مناسبی برای جذب خزندگان و سوسک ها و دیگر آفات است.

دستگاههای دستی تهیه غذا مثل چرخ گوشت ها، میکسرها و . . . به نحوی قرار داده شوند که فضای مناسب برای پاکسازی آنها وجود داشته باشد و در غیر اینصورت ترک ها و شیارها و فاصله های نامناسب باعث ایجاد فضایی برای تخم گذاری حشرات خواهد بود.

ظروف آشپزخانه باید روی طبقه ها قرار گرفته شوند و همیشه بین طبقه ها و دیوار، فضایی برای بررسی و تمیز کردن موجود باشد. اندازه مناسب 46 سانتی متری از زمین و 46 سانتی متری از دیوار می باشد که طبق استاندارد بین اللملی قانون 18 اینچ پاکسازی نامیده می شود.

مطمئن بودن از اتصال محکم درب ها و پنجره ها، تمام درب ها و پنجره ها شیشه داشته و گوشه ای شکستگی در آن دیده نشود. درب ها باید به طرف خارج باز شوند و همیشه محیط اطراف ساختمان از نظر شرایط اقلیمی جهت انتخاب نوع ساخت مصالح در نظر گرفته شود.

ظروف، وسایل و ابزار کار مثل تخته گوشت، کلید و پریزها، کابینت ها و . . . نیز باید فاقد هرگونه درز و شکستگی باشد.

مکان های حمل و نقل و نگهداری غذا باید محفوظ از ورود جوندگان و پرندگان باشد. ذکر این نکته جالب است که موش می تواند از فضایی کمتر از 5/0 سانتی متر و راسو از فضایی کمتر از 5/1 سانتی متر وارد شوند.

اضافات مواد غذایی یا زباله ها در مکان های مناسب دفع زباله، به صورت روزانه تخلیه شوند.

مکانی به عنوان سردخانه جهت نگهداری زباله در هتل ها و آشپزخانه های صنعتی توصیه می گردد چرا که  زباله ها در دمایی بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد بالای صفر تا زمانی که ماشین حمل زباله بیاد نگهداری می شوند و از ایجاد بوی تعفن جلوگیری می شود.

 

تجهیزات آشپزخانه – لوازم آشپزخانه – تجهیزات پخت و پز– تجهیزات آشپزخانه صنعتی– تجهیزات فست فود– تجهیزات کافی شاپ– تجهیزات رستوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *